Friday, July 13, 2012

Siapa Yang Menciptakan Bentuk Bulat Kuih Donut?

. . . .O   . . . . .o roll-roll like a dooonat~~

Oh Donat!! Kenapa la kau belobang tengah~ 

Pagi tadi aku bangun tido and bekemas mau pergi kerja. Tetiba aku ternmpak donat yang aku tak abis makan semalam malam kat atas meja aku. Hahahaha~ You guessed it!! Perut aku da berkeroncong kelaparan. So, aku pun bawak la donat tu sekali ke tempat kerja aku. Setiba aku kat tempat kerja, otak aku mula running seperti hardisk desktop Windows95. Tertanya-tanya aku kepada kawan aku, sape ek yang menciptakan kuih donat yang berlubang tengah tu? (sambil makan donat depan kawan aku, tapi dia tak tau tu donat semalam). Hey, im still alive~!!





Donat, ataupun ejaan yang sebetulnya DOUGHNUT @ DONUT, sejenis makanan pencuci mulut dimana doh konfeksi digoreng sesedap rasa. Donat ni tersangat-sangat la feymes. Serata dunia pasti ada jual/buat donat. Kalau kat Malaysia ni senang je nak cari, kat Big Apple®, Dunkin Donut®, kat gerai tepi jalan pun kekadang ade jual, seringgit dapat 2biji. 

So, siapa yang first buat kuih donut belubang ni? Menurut dakwaan sejarahwan omputeh, Captain Hanson Gregory, seorang pelayar berkerakyatan Amerika telah menciptakan donat berlubang di atas sebuah kapal dagang pada tahun 1847. Pada masa itu, beliau hanya la berumur 16 tahun. Zaman dulu budak 16 tahun dah boleh dikira sebagai manly la tak macam budak zaman sekarang, masih guna duit mak bapak beli PSP. Jangan buthurt k dik. Captain Gregory ni tak puas hati dengan donat yang sedia ada (origin unknown) kerana donat yang sedia ada ni terlalu berminyak dan apabila digoreng terhasil pelbagai bentuk yang random, apabila dimakan tengah-tengah donut tu rasa sangat boring. So, disebabkan beliau boring dengan donut tu, beliau bercadang untuk menebuk lubang pada donut tersebut menggunakan botol lada kecil yang kosong. Setelah berjaya menghasilkan karya donut berlobang beliau dan perasan yang donut tersebut lebih sedap dan enak, beliau mula mengajar ibu nya cara membuat donat berlubang. Well thats how the story goes la. 

In my opinion, tak ada sesiapa pun yang menciptakan donut ni. Its just one of those random act of human apabila mereka mula terjumpa suatu tanaman (gandum, ubi,  yang boleh digoreng didalam lemak binatang yang diburu. So, mana-mana manusia yang ada access dengan tepung gandum dan minyak pasti akan ada yang mencuba. Donat ni boleh divariasikan dengan pelbagai perisa daripada coklat hingga ke durian. 




Di negara kita yang tercinta ni pun ada sejarah kuih donat. Di sini kita menggelar kuih donat (nama moden) ni kuih keria. Fuuuh, nyaman nyaaaa kuih keria.. Kalau omputeh boleh mendakwa orang dia yang menciptakan donat bulat tu, well kita pun boleh laaaa... Hang Tuah (1400-1511) dan empat orang rakan nya Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi, dan Hang Kekiu telah menuntut ilmu pembuatan kuih keria bersama Adiputra di Gunung Ledang. Mereka berlima diajar supaya menghunus keris (practice tikam) ke dalam kuih keria (pada masa itu kuih keria bulat tak berlubang) dan banyak kuih yang digunakan semasa practice mereka makan supaya tidak membazir. Setelah mahir mereka pulang dan practice di rumah mereka. Pada suatu hari, Sultan telah terlihat Hang Lekiu ber'practice' lalu melihat kuih itu. Sultan menangkap kuih keria yang terapung diudara lalu memakan nya kerana lapar. Sejak itu Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya amat disayangi oleh Sultan hinggalah Hang Tuah mendapat gelar Laksamana Kuih Keria (cerita tipu).. Pawned!! 



 

Di serata dunia, Donut memiliki pelbagai gelaran. For example:

Korean - tteok
Indonesian - donat kentang
African - Koeksister
Chinese - ngàuhleisōu
Indians - Vada 
Austria - Krapfen
France - Beignet
Germans - Berliner
Russian - Ponchiki

Dan macam-macam lagiKalau anda suka donut, share-share la dengan kengkawan anda. Pasti mereka meleleh~~ hahaha~~ 





Artikel asal  WIKI

No comments:

Post a Comment